Przejdź do treści

Bateria kwasowo-ołowiowa czy Litowo-jonowa, która jest bardziej ekonomiczna?

Bateria kwasowo-ołowiowa czy Litowo-jonowa, która jest bardziej ekonomiczna?

Większość operacji magazynowych będzie wykorzystywać jeden z dwóch głównych typów akumulatorów do zasilania wózków widłowych: akumulatory litowo-jonowe i akumulatory kwasowo-ołowiowe. Która z tych dwóch opcji jest najtańszą baterią do wózków widłowych? Ogólnie rzecz biorąc, akumulatory kwasowo-ołowiowe są tańsze w zakupie, ale mogą kosztować więcej w ciągu pięciu lat, podczas gdy akumulatory litowo-jonowe mają wyższą cenę zakupu, ale są potencjalnie bardziej opłacalne na dłuższą metę. Jeśli chodzi o to, którą opcję wybrać, właściwa odpowiedź sprowadza się do wymagań operacyjnych.

Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, w jaki sposób używany jest każdy rodzaj baterii, jakie są ich różne zalety i o czym musisz pomyśleć, zanim zdecydujesz, która opcja jest dla Ciebie odpowiednia.

 

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Akumulatory kwasowo-ołowiowe to „tradycyjne” akumulatory, wynalezione już w 1859 roku. Są wypróbowane i przetestowane w branży transportu materiałów i od dziesięcioleci są używane w wózkach widłowych i innych miejscach. Są to te same technologie, które większość z nas ma w swoich samochodach. Akumulator kwasowo-ołowiowy, który kupujesz teraz, niewiele różni się od tego, który mogłeś kupić 50, a nawet 100 lat temu. Technologia została udoskonalona z biegiem czasu, ale podstawy się nie zmieniły.

Pobierz teraz: Lista kontrolna: 5 sposobów na przygotowanie magazynu do elektryfikacji 2030

Czym są akumulatory litowo-jonowe?

Baterie litowo-jonowe to znacznie nowsze rozwiązanie, wynalezione w 1991 roku. Baterie do telefonów komórkowych to baterie litowo-jonowe. Można je ładować znacznie szybciej niż inne typy baterii i są prawdopodobnie najbardziej znane ze swoich korzyści dla środowiska. Chociaż z góry są droższe niż akumulatory kwasowo-ołowiowe, są bardziej opłacalne w utrzymaniu i użytkowaniu. Mimo że początkowa inwestycja jest wyższa, niektóre firmy mogą zaoszczędzić pieniądze, stosując akumulatory litowo-jonowe w wyniku niższych kosztów operacyjnych i konserwacyjnych.

Uwaga na temat: niklu i kadmu

Istnieje trzeci typ, akumulatory niklowo-kadmowe, ale są one kosztowne i mogą być trudne w obsłudze. Są wyjątkowo niezawodne i są odpowiednie dla niektórych firm, ale dla większości akumulatory kwasowo-ołowiowe lub litowo-jonowe okażą się bardziej ekonomiczne.

 

Akumulatory kwasowo-ołowiowe w magazynie

Jeśli firma pracuje na wiele zmian, w pełni naładowany akumulator kwasowo-ołowiowy zostanie zainstalowany w każdym wózku widłowym na początku zmiany, przy założeniu, że wystarczy na całą zmianę. Pod koniec zmiany każdy akumulator zostanie wyjęty w celu naładowania i zastąpiony innym w pełni naładowanym akumulatorem. Oznacza to, że każdy akumulator ma wystarczająco dużo czasu na ponowne naładowanie przed rozpoczęciem kolejnej zmiany. Biorąc pod uwagę ich niższy koszt zakupu, oznacza to, że akumulatory kwasowo-ołowiowe mogą być bardziej ekonomicznym wyborem dla firm pracujących na jedną zmianę. Baterie będą działać przez całą zmianę bez żadnych problemów, a po zakończeniu operacji można je łatwo naładować, aby były gotowe na następny dzień. W przypadku pracy wielozmianowej użycie akumulatora kwasowo-ołowiowego będzie mniej ekonomiczne. Będziesz musiał kupić i konserwować więcej akumulatorów niż wózków widłowych, aby mieć pewność, że zawsze będzie dostępny naładowany akumulator do zainstalowania w wózku widłowym podczas ładowania poprzedniego akumulatora. Jeśli pracujesz na trzy ośmiogodzinne zmiany, potrzebujesz trzech akumulatorów na każdy wózek widłowy. Będziesz także potrzebować dużo miejsca, aby je naładować, oraz ludzi, którzy będą je konserwować i ładować. Akumulatory kwasowo-ołowiowe są nieporęczne i ciężkie, więc wyjęcie akumulatorów z każdego wózka widłowego i naładowanie ich generuje dodatkową pracę do każdej zmiany. Ponieważ zawierają kwas, akumulatory kwasowo-ołowiowe wymagają aby obchodzić się z nimi ostrożnie podczas ładowania.

Baterie litowo-jonowe w magazynie

Akumulatory litowo-jonowe są zaprojektowane tak, aby pozostawały w wózku widłowym. Nie trzeba ich wyjmować do ładowania. Można je również doładować częściowo przez cały dzień, więc gdy operator zatrzyma się na przerwę, może podłączyć swój wózek do ładowania i powrócić do naładowanego akumulatora zdolnego do pracy przez pozostałą część zmiany. Akumulator litowo-jonowy może zostać w pełni naładowany w nawet w ciągu jednej godzin. Działają dokładnie jak bateria telefonu komórkowego. Jeśli bateria telefonu spadnie do 20%, możesz go ładować przez 30 minut i chociaż nie zostanie w pełni naładowany, nadal będzie można go używać. Akumulatory litowo-jonowe mają zwykle znacznie mniejszą pojemność niż odpowiedniki akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Akumulator kwasowo-ołowiowy może mieć pojemność 600 amperogodzin, podczas gdy akumulator litowo-jonowy może mieć tylko 200. Nie stanowi to jednak problemu, ponieważ akumulator litowo-jonowy można szybko naładować podczas każdej zmiany. Pracownicy magazynu będą musieli pamiętać o ładowaniu baterii za każdym razem, gdy nie pracują wózkiem. Istnieje ryzyko, że jeśli zapomną, akumulator się wyczerpie, co spowoduje wyłączenie wózka z eksploatacji. Jeśli korzystasz z akumulatorów litowo-jonowych, musisz upewnić się, że w magazynie jest miejsce na wózki widłowe, które pozwoli ładować wózki widłowe przez cały dzień. Zwykle ma to formę wyznaczonych punktów ładowania. Rozłożone w czasie przerwy mogą pomóc w zarządzaniu tym procesem, tak aby nie wszyscy pracownicy musieli ładować jednocześnie.

 

Akumulatory litowo-jonowe są zatem bardziej ekonomiczną opcją dla magazynów pracujących 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu lub w systemie wielozmianowym, ponieważ potrzeba mniej akumulatorów w porównaniu z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi, a wózki widłowe mogą jeździć w nieskończoność przy wykorzystaniu przerw między operacjami, co zwiększa produktywność i efektywność .

 

Jak długo działa akumulator wózka widłowego?

Akumulatory litowo-jonowe zwykle wytrzymują od 2000 do 3000 cykli ładowania, a akumulatory kwasowo-ołowiowe od 1000 do 1500 cykli. Brzmi to jak wyraźna wygrana dla akumulatorów litowo-jonowych, ale jeśli pracujesz na wiele zmian, a akumulatory litowo-jonowe są ładowane regularnie przez cały dzień, wówczas żywotność każdego akumulatora będzie krótsza niż w przypadku korzystania z akumulatorów kwasowo-ołowiowych, które są usuwane i wymieniane na początku każdej zmiany. Akumulatory litowo-jonowe wymagają mniej konserwacji niż akumulatory kwasowo-ołowiowe, co może oznaczać, że będą działać dłużej, zanim osiągną koniec okresu eksploatacji. Akumulatory kwasowo-ołowiowe muszą być stale uzupełniane wodą, aby chronić znajdujące się w nich ołowiane płytki, które ulegną uszkodzeniu, jeśli będą zbyt gorące lub zbyt zimne.

Który jest najbardziej ekonomiczny dla Twojej działalności?

Koszt każdego typu baterii należy obliczyć w oparciu o potrzeby Twojej firmy, budżet i okoliczności.

W przypadku pracy na jedną zmianę, niewielkiej liczby wózków widłowych oraz posiadasz miejsce do ładowania - akumulator kwasowo ołowiowy może być bardziej ekonomiczny.

Jeśli masz wiele zmian, większą flotę i mało miejsca lub czasu na wyjmowanie i ładowanie akumulatorów, akumulator litowo-jonowy może okazać się bardziej opłacalny.

Niezależnie od tego, jaki akumulator wybierzesz do swoich wózków widłowych, korzyści płynące z elektryfikacji są liczne — od niższych kosztów paliwa po niższą emisję CO2 i mniej prac konserwacyjnych. Co również ważne, będziesz przygotowany na nadchodzące przepisy, które zabraniają sprzedaży nowych wózków widłowych napędzanych gazem, olejem napędowym w EU.