Autonomiczne wózki transportowe AGV(ang. Automated Guided Vehicles) są to urządzenia pozwalające na bezobsługowy transport produktów tj. palet, zwojów, skrzyń itd.
Wśród rozwiązań dostępnych na rynku może wyróżnić podstawowe rodzaje wózków AGV:
- widłowe – transport ładunku w poziomie oraz pionie
- holownicze – holowanie wózków, przyczep
- nośniki ładunków – transport poziomy na platformie
- biurowe – przenoszenie małych elementów o masie poniżej 250kg oraz niewielkich wymiarach np. rozwożenie poczty
- przeznaczenia ciężkiego – transport elementów o dużej masie i dużych wymiarach.
Systemy transportu autonomicznego wykorzystywane są przede wszystkim w krajach o wysokim koszcie pracy. Główny problem, który rozwiązują to redukcja kosztów. Pomijając finanse wózki AGV pozwalają także na wyeliminowanie czynnika ludzkiego w przypadku niebezpiecznej, ciężkiej i monotonnej pracy, dlatego są bardzo chętnie wykorzystywane wewnątrz fabryk, magazynów, budynków biurowych i innych zamkniętych obszarach.
Świetnym przykładem jest zastosowanie systemów AGV w gospodarce magazynowej. Omawiane pojazdy idealnie nadają się do bardzo szybkiego przemieszczania palet w ciasnych przestrzeniach. Zalety systemu AGV najlepiej zobrazuje przykład. Weźmy centrum logistyczne pracujące 5 dni w tygodniu w systemie dwuzmianowym. Centrum posiada 82000 miejsc paletowych o wysokości składowania 10,65m. Centrum inwestuje w siedem pojazdów AGV, które pobierają i odkładają palety na przenośnik taśmowy, który transportuje je poza obszar regałów. Pracują one w korytarzach roboczych o szerokości 1,8m i mogą podnosić ładunki na wysokość 10,65m o masie 750kg. Pojazdy w głównych korytarzach wykorzystują nawigację laserową, zaś te pracujące w korytarzach wąskich nawigację indukcyjną, dokładniejszą. Skutkiem wykorzystania pojazdów AGV jest zmniejszenie ilości wypadków, zmniejszenie ilości uszkodzonych palet, towarów, regałów i innych. Podniesione zostało bezpieczeństwo pracy całego personelu znajdującego się na terenie centrum logistycznego. Dodatkowo zastosowanie AGV pozwala na redukcję oświetlenia korytarzy, w których pracują a co za tym idzie zmniejszenie zużycia energii elektrycznej.
Systemy AGV są idealne dla przedsiębiorstw pracujących w trybie zmianowym. W przypadku pracy w systemie trzy-zmianowym inwestycja może zwrócić się już na początku drugiego roku po wprowadzeniu, podczas pracy w systemie dwu-zmianowym będzie to początek trzeciego roku po wprowadzeniu systemu.
Prowadząc działalność gospodarczą musimy stale dostosowywać się do zmieniających się warunków otoczenia. Aby utrzymać wypracowaną pozycję na rynku musimy sukcesywnie wprowadzać nowe rozwiązania techniczne oraz nowe podejście do zarządzania procesami gospodarczymi. Nowoczesna logistyka jest tego świetnym przykładem. Na całym świecie od wielu lat coraz chętniej stosuje się autonomiczne pojazdy transportowe, zazwyczaj będące jednym z elementów składowych całego specjalnie przygotowanego i opracowanego zautomatyzowanego systemu transportowego. Pierwszymi udanymi wdrożeniami mogą pochwalić się fabryki samochodowe, lecz wraz z postępem technicznym oraz świadomością przedsiębiorców obszar stosowania ciągle się powiększa. O ekspansji systemów AGV zdecydowały przede wszystkim:
- czynniki ekonomiczne, redukcja kosztów
- łatwe i szybkie wdrożenie zmian systemu transportowego
- duża elastyczność
- niskie koszty powdrożeniowe tj. rozwój oraz modernizacja systemu
- niewielka zajmowana przestrzeń
- możliwość zastosowania w warunkach szkodliwych dla człowieka
- wyeliminowanie strat związanych z transportem towaru
- wyeliminowanie czynnika ludzkiego podczas monotonnych oraz wymagających dużej uwagi czynności.
Aktualnie gospodarka w Polsce zaczyna nadrabiać zaległości. Świetnymi przykładami mogą być polskie fabryki Fiat Chrysler Automobiles w Tychach oraz Huta Szkła Jarosław gdzie AGV są już od dawna stosowane. Koszty pracy w Polsce z roku na rok są coraz większe, można się zatem spodziewać, że najbliższe lata będą idealne dla rozwoju oraz dużej ekspansji systemów AGV w naszym kraju.